İstanbul, 01.06.2018
Konu: 7143 Sayılı Kanun Hükümlerine Göre Bazı Varlıkların Milli Ekonomiye Kazandırılması ve 31/12/2018 Tarihine Kadar Türkiye’ye Transfer Edilmesi Halinde Yurt Dışından Elde Edilen Bazı Kazançlara İstisna Uygulaması
I- GİRİŞ:
7143 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin 13 üncü fıkrası ile;
– Yurt dışında bulunan para, döviz, altın, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarını, bu maddedeki hükümler çerçevesinde 30/11/2018 tarihine kadar Türkiye’ye getiren gerçek ve tüzel kişilere söz konusu varlıkları serbestçe tasarruf edebilme,
– Gelir veya kurumlar vergisi mükelleflerine, Türkiye’de bulunan ancak kanuni defter kayıtlarında yer almayan para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları ile taşınmazları, 30/11/2018 tarihine kadar kanuni defterlere kaydedilebilme,
imkanı getirilmiştir.
Ayrıca 7143 Sayılı kanunun 10/13-h maddesine göre;
– Tam mükellefiyete tabi gerçek kişiler ile kurumların yurtdışı iştirak hissesi satışından doğan kazançları, iştirak kazançları ile yurt dışında bulunan iş yeri ve daimi temsilcileri aracılığıyla elde ettikleri ticari kazançları 31/12/2018 tarihine kadar Türkiye’ye transfer edilmesi kaydıyla,
– Tam mükellefiyete tabi gerçek kişiler ile kurumların kanuni ve iş merkezi Türkiye’de bulunmayan kurumların tasfiyesinden doğan kazançları, 31/12/2018 tarihine kadar Türkiye’ye transfer edilmiş olması kaydıyla,
gelir ve kurumlar vergisinden müstesna olacaktır.
II- YURT DIŞINDA SAHİP OLUNAN VARLIKLARIN TÜRKİYE’YE GETİRİLMESİ:
Gerçek ve tüzel kişiler, 30/11/2018 tarihine kadar maddede sayılan ve yurt dışında bulunan varlıklarını Türkiye’ye getirmeleri hâlinde bunlara serbestçe tasarruf edebileceklerdir.
Söz konusu varlıkların, gelir veya kurumlar vergisi mükelleflerince işletme kayıtlarına dahil edilmesi mümkün bulunmaktadır.
1- Kapsam:
Yurt dışında bulunan;
■ Para,
■ Altın,
■ Döviz,
■ Menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarının,
gerçek ve tüzel kişiler tarafından 30/11/2018 tarihine kadar Türkiye’ye getirilmesi halinde, bu varlıklar serbestçe tasarruf edilebilecektir. Söz konusu varlıkların 30/11/2018 tarihine kadar bir veya birden fazla seferde Türkiye’ye getirilmesi mümkündür.
Daha önceki Tebliğlerde “Türkiye’ye getirilmekten maksat” ; Para, döviz, altın, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarının fiziki olarak Türkiye’ye getirilmesi veya bu varlıkların Türkiye’deki banka veya aracı kurumlarda açılacak bir hesaba transfer edilmesi ya da menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarının aracı kurumlara bildirilmesi olarak belirtilmiştir.
Yurt dışında bulunan varlıklar yine yurt dışında bulunan banka veya finansal kurumlardan kullanılan ve 18/05/2018 tarihi itibarıyla kanuni defterlerde kayıtlı olan kredilerin en geç 31/12/2018 tarihine kadar kapatılmasında kullanılabilecektir. Bu takdirde, defter kayıtlarından düşülmesi kaydıyla, borcun ödenmesinde kullanılan varlıklar için Türkiye’ye getirilme şartı aranmayacaktır.
18/05/2018 tarihi itibarıyla kanuni defterlerde kayıtlı olan sermaye avansları, yurt dışında bulunan para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarından 18/05/2018 tarihinden önce Türkiye’ye getirilmiş olanlardan da karşılanabilecektir. Bu takdirde, söz konusu avansların defter kayıtlarından düşülmesi ve varlıkların işletme faaliyetlerinin finansmanında kullanılması kaydıyla madde hükümlerinden yararlanılabilecektir.
2- Yurt Dışında Bulunan Varlıkların Kanuni Defterlere Kaydı:
Defter tutan mükellefler, dilerlerse bu kapsamında Türkiye’ye getirdikleri varlıklarını, işletme kayıtlarına dahil edebileceklerdir. İşletmelere bu şekilde dahil edilen varlıklar, vergiye tabi kazancın tespitinde dikkate alınmayacak, herhangi bir sınırlamaya tabi olmaksızın işletmeden çekilebilecek ve işletmeden çekilen bu varlıklar dağıtılabilir kazancın tespitinde dikkate alınmayacaktır.
Bu kapsamında ödenen vergi, hiçbir suretle gider yazılamayacak ve başka bir vergiden mahsup edilemeyecektir.
Türkiye’ye getirilen veya kanuni defterlere kaydedilen varlıkların elden çıkarılmasından doğan zararlar, gelir veya kurumlar vergisi uygulaması bakımından gider veya indirim olarak kabul edilmeyecektir.
3- Yurt Dışında Sahip Olunan Varlıkların Türkiye’ye Getirilmesi Halinde Vergilendirme:
Banka ve aracı kurumlar, kendilerine bildirilen varlıklara ilişkin olarak %2 oranında hesapladıkları vergiyi, 31/12/2018 tarihine kadar vergi sorumlusu sıfatıyla bir beyanname ile bağlı bulunduğu vergi dairesine beyan eder ve aynı sürede öderler.
Ancak 31/07/2018 tarihine kadar;
– Yurt Dışında Sahip Olunan Varlıklarını (para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları) 7143 sayılı kanun kapsamında beyan edip Türkiye’ye getirenler,
– Bu varlıkları yukarıdaki açıklamalar kapsamında; yurt dışından kullanılan kredilerin kapatılmasında kullananlar ile bu varlıklarla sermaye avanslarını defter kayıtlarından düşenler,
Bu beyanlarına ilişkin olarak herhangi bir vergi ödemeyeceklerdir.
4- Diğer Hususlar:
7143 sayılı kanun kapsamında bildirilen veya beyan edilen Yurt dışında sahip olunan varlıklar nedeniyle hiçbir suretle vergi incelemesi ve vergi tarhiyatı yapılmayacaktır. Bu hükümden faydalanılabilmesi için bildirilen veya beyan edilen tutarlara ilişkin tarh edilen verginin vadesinde ödenmesi ve bildirilen varlıkların, bildirimin yapıldığı tarihten itibaren üç ay içinde Türkiye’ye getirilmesi veya Türkiye’deki banka ya da aracı kurumlarda açılacak bir hesaba transfer edilmesi şarttır.
III- YURT İÇİNDE SAHİP OLUNAN VARLIKLARIN KANUNİ DEFTERLERE KAYDI
1- Kapsam:
Gelir veya kurumlar vergisi mükellefleri sahip oldukları, Türkiye’de bulunan ancak kanuni defter kayıtlarında yer almayan;
■ Para,
■ Altın,
■ Döviz,
■ Menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları,
■ Taşınmazlarını (Arazi, Tapu siciline ayrı sayfaya kaydedilen bağımsız ve sürekli haklar, Kat mülkiyeti kütüğüne kayıtlı bağımsız bölümler),
30/11/2018 tarihine kadar kanuni defterlere kaydedebileceklerdir.
Gelir veya kurumlar vergisi mükelleflerince sahip olunan ve kanuni defterlere kaydedilen varlıklar, dönem kazancının tespitinde gelir unsuru olarak dikkate alınmayacak, ayrıca bu varlıkların daha sonra işletmeden çekilmesi kar dağıtımı sayılmayacaktır.
2- Yurt İçinde Sahip Olunan Varlıkların Beyanı Halinde Vergilendirme:
Gelir veya kurumlar vergisi mükellefleri tarafından bu kapsamda vergi dairesine beyan edilen varlıkların (para, altı, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları ve taşınmaz) değeri üzerinden % 2 oranında tarh edilen vergi 31/12/2018 tarihine kadar ödenecektir.
Ancak 31/07/2018 tarihine kadar bu kapsamda beyan edilerek kanuni defterlere kaydedilen varlıklara ilişkin olarak herhangi bir vergi ödenmeyecektir.
3- Diğer Hususlar:
7143 sayılı kanun kapsamında bildirilen veya beyan edilen yurt içindeki varlıklar nedeniyle hiçbir suretle vergi incelemesi ve vergi tarhiyatı yapılmayacaktır. Bu hükümden faydalanılabilmesi için bildirilen veya beyan edilen tutarlara ilişkin tarh edilen verginin vadesinde ödenmesi gerekmektedir.
IV- 31/12/2018 TARİHİNE KADAR TÜRKİYE’YE TRANSFER EDİLMESİ HALİNDE YURT DIŞINDAN
ELDE EDİLEN BAZI KAZANÇLARA İSTİSNA UYGULAMASI:
7143 Sayılı kanunun 10/13-h maddesine göre;
1- Tam mükellefiyete tabi gerçek kişiler ile kurumların;
– Kanuni ve iş merkezi Türkiye’de bulunmayan kurumlara ilişkin iştirak hisselerinin satışından doğan kazançları,
– Kanuni ve iş merkezi Türkiye’de bulunmayan kurumlardan elde ettikleri iştirak kazançları,
– Yurt dışında bulunan iş yeri ve daimi temsilcileri aracılığıyla elde ettikleri ticari kazançları,
31/10/2018 tarihine kadar elde edilenler de dahil olmak üzere, 18/05/2018 tarihten itibaren 31/12/2018 tarihine kadar Türkiye’ye transfer edilmesi kaydıyla,
2- Tam mükellefiyete tabi gerçek kişiler ile kurumların kanuni ve iş merkezi Türkiye’de bulunmayan kurumların tasfiyesinden doğan kazançları, 31/12/2018 tarihine kadar Türkiye’ye transfer edilmiş olması kaydıyla,
gelir ve kurumlar vergisinden müstesna olacaktır.
Saygılarımızla,
İhtisas YMM Ltd. Şti.